"Onze websitebezoeken moeten flink omhoog", "we hebben te weinig content, we moeten meer maken", "deze campagne levert niet genoeg leads op"... Uitspraken waar iets gruwelijk mis mee is. Waarom?
Wat is marketing automation?
Eerst maar eens even beginnen met de misvattingen. Marketing automation is geen wondermiddel dat voor jou leads genereert zodra je het ‘aan’ zet. Marketing automation is niet alleen maar iets dat bereikbaar is voor grote bedrijven met enorme budgetten. Maar wat is marketing automation dan wel?
Het automatiseren van je marketing
Het zit ‘m al in de naam: marketing automation is een tool om je marketing te automatiseren. Het genereert niet uit zichzelf leads voor jou. Je moet er behoorlijk wat energie in steken om het systeem draaiende te krijgen en te houden. In de basis is dit hoe marketing automation werkt:
- Een onbekende websitebezoeker vult op je site of landing page een formulier in. Vervolgens wordt hij een lead in je marketing automation software.
- Deze lead kun je gaan ‘nurturen’. Dat betekent dat je hem, op basis van zijn interesses, extra content gaat toesturen die voor hem relevant is. Dit doe je met behulp van e-mails, die je maakt in het systeem.
- Het versturen van deze e-mails automatiseer je op basis van regels. Bijv.:
– Als de lead formulier x heeft ingevuld –> verstuur e-mail 1.
– Heeft de lead e-mail 1 geopend? –> verstuur e-mail 2.
– Heeft de lead e-mail 1 niet geopend? –> verstuur reminder op e-mail 1.
– Heeft de lead e-mail 2 geopend/geklikt op de link in de e-mail? –> verstuur e-mail 3.
Dit zijn workflows die je kan instellen in de software, zodat je zelf niet continu iedere lead in de gaten hoeft te houden om diegene de volgende e-mail toe te sturen. De software neemt je veel werk uit handen. - Aan iedere actie van een lead, zoals een websitebezoek, het openen van een e-mail, het invullen van nog een formulier en het klikken op een link in een e-mail, hang je een score. Die bepaal jij zelf. Dit heet ‘lead scoring’ en daarmee geef je aan hoe geïnteresseerd, oftewel ‘koud’ of ‘warm’, een lead is. Je kunt tevens instellen dat wanneer een lead een bepaalde score behaalt, hij automatisch doorgestuurd wordt naar sales.
- In je marketing automation software kun je de complete geschiedenis zien van een lead. Welke pagina’s heeft hij bekeken, welke e-mails heeft hij ontvangen (en geopend) en op welke links heeft hij geklikt? Dit maakt het werk van de sales-afdeling een stuk gemakkelijker. Daarnaast kun je de websitebezoeken zien. Op basis daarvan kun je conclusies trekken over je conversieratio: hoeveel mensen zijn er op je landing page geweest en hoeveel mensen zijn daarvan geconverteerd tot lead? Zijn die cijfers naar wens of moet er ergens geoptimaliseerd worden?
Marketing automation is niks zonder goede content
Zoals al eerder gezegd: marketing automation neemt, door de automatisering van marketing, veel werk uit handen. Maar je moet er ook een heleboel werk in stoppen. Zonder goede, relevante content in iedere fase van de buyer journey van jouw persona, krijg je geen leads. Goede content is de olie voor je marketingautomation-machine. Wees er dus van bewust dat je niet klaar bent met een investering in marketingautomation-software. Investeren in content is minstens zo belangrijk. Maar dat is weer een heel ander hoofdstuk, waarover je in deze blog meer leest.
Ben je benieuwd welk marketingautomation-systeem geschikt is voor jouw bedrijf? Lees dan ook deze blog. Uiteraard mag je ook vrijblijvend eens contact met mij opnemen om te kijken of inbound marketing en marketing automation geschikt zijn voor jouw organisatie en budget.
ContentCoyote – Carmen Bijsterveld
Freelance inbound marketeer
E: carmen@contentcoyote.nl
T: 06 – 13 32 46 76