skip to Main Content

Social advertising in je inbound-strategie: vloeken in de kerk?

Inbound marketing gaat er natuurlijk om dat een potentiële klant, op basis van zijn behoeften, jou online vindt in plaats van andersom. Pull marketing, dus. Is het dan niet tegenstrijdig als je in je marketingstrategie daarnaast gebruikmaakt van push marketing, zoals social advertising?

Als je je volledig aan het principe pull marketing wilt houden, dan stopt je online marketing wel zo’n beetje bij SEO (search engine optimization) en hooguit wat SEA (Google Ads). Dat zijn immers de tactieken die mensen helpen jouw content online te vinden. Toch denk ik dat, als je je online marketing heel relevant en specifiek inricht, je ook met social advertising succes kan hebben zonder dat de potentiële lead je irritant vindt en het overkomt als extreme push-marketing.

SEO & SEA

Twee vormen van online marketing die volledig te maken hebben met je ranking in zoekmachines, waarvan de grootste en belangrijkste natuurlijk Google is. Erg belangrijk, want in je inbound-strategie wil je dat mensen jou vinden op basis van hun behoeften en zoektermen. Er is echter een groot verschil tussen de twee: search engine optimization (SEO) kun je helemaal gratis doen, terwijl je voor search engine advertising (SEA) betaalt.

Search Engine Optimization

Hoe je organisch (zonder te betalen) gevonden wordt op Google, hangt af van heel veel verschillende factoren. Deze kun je zelf beïnvloeden. Denk daarbij o.a. aan:

  • Relevantie van je content. Sluit de content op je website aan bij wat de lezer, die via Google door heeft geklikt naar je pagina, verwacht?
  • Keywords. Wat is de essentie van iedere webpagina en blog die je schrijft? Waarop denk je dat mensen zoeken om jouw content te vinden? Baseer hierop je keywords. Je kunt ook kijken of er überhaupt gezocht wordt op de termen die je invult, met behulp van de keyword planner. Op populaire, korte termen kan weliswaar veel gezocht worden, maar er is ook ontzettend veel concurrentie te verslaan op dat soort woorden. Daarom is het vaak verstandig om specifiekere en langere (zogenaamde long tail) keywords te gebruiken.
  • Een goede SEO-plugin, zoals Yoast. Deze ondersteunt je bij het optimaliseren van de content en leesbaarheid van je pagina’s. Yoast geeft je tips om je pagina beter vindbaar te maken, zoals het toevoegen van relevante alt-tags aan je afbeeldingen en het laten terugkomen van je keywords in de titel/headings.
  • Snelheid van je website. Deze kun je meten met behulp van de Google Page Speed-test. Deze test geeft je ook tips om de snelheid te verbeteren.
  • Mobielvriendelijk. Zorg ervoor dat je website goed te bekijken is op een telefoon. Google zet steeds meer in op ‘Mobile First’.
  • Linkbuilding. Zorg ervoor dat mensen je content aanraden door ernaar te linken (op websites en social media).
  • Gebruikmaken van de tools die Google je gratis biedt, zoals de Search Console en Google Tag Manager.

Search Engine Advertising

Gaat het allemaal nog niet echt snel genoeg met die organische vindbaarheid? Wil je de boel graag even een handje helpen om beter gevonden te worden in Google? Dan biedt Google Ads een uitkomst. Hierin kun je verschillende soorten advertenties instellen om jou, als [adv] bovenin de zoekresultaten te tonen. De meest gebruikte advertenties zijn nog steeds de zoek-advertenties. Je kunt het inrichten van Google Ads zo complex maken als je wilt, maar een paar basic tips wil ik hierbij alvast geven:

  • Gebruik wederom de reeds genoemde keyword planner (en suggestie-zoekwoorden) om je zoekwoorden te checken. Hoe vaak wordt erop gezocht? Wat kost het adverteren op zo’n keyword? Hoeveel concurrentie heb je? Hoeveel moet je bieden om jouw advertentie boven die van de concurrent te krijgen en is dit het geld wel waard?
  • Ook hier is relevantie weer belangrijk. Sluit de content van je advertentie goed aan bij het verwachtingspatroon van de paginabezoeker, dan scoort je advertentie beter en laat Google je ook minder betalen.
  • Let er goed op dat je geen geld verliest aan irrelevante clicks. Check je ads regelmatig en bekijk dan ook de zoektermen waarop jouw advertenties getoond worden. Sluit zoekwoorden uit die wel clicks genereren, maar die niet relevant zijn. Een voorbeeld: een IT-bedrijf dat op ‘netwerkbeveiliging’ en ‘network security’ adverteert, wil geen clicks van mensen die op zoek zijn naar beveiligers voor een evenement.

Social advertising

En dan nu het punt waar de combinatie online marketing & inbound marketing wat schuurt: social advertising. Maak je gebruik van LinkedIn Sponsored Updates, Facebook advertising of Instagram ads? Dan vuur je toch echt een boodschap af op een publiek dat jij selecteert en dus is het push marketing. Toch kan dit ondersteunend zijn aan je inbound-strategie. Je weet immers precies voor wie jouw content relevant is en wie daar echt iets aan heeft. Ook al zoekt die ideale klant niet meteen op Google naar de termen waarop jij gevonden wilt worden, het thema dat jij aansnijdt en de content die jij weggeeft kan toch de interesse wekken van deze persoon. Als je het goed doet en relevant houdt, hoeven je advertenties dus geen irritatiefactor te zijn voor de ontvanger. Denk daarbij aan:

  • Het specifiek instellen van je advertentie-doelgroep op je buyer persona, dus je ideale klant voor wie jij die content hebt gemaakt;
  • Het aanbieden van content waar deze persoon echt iets aan heeft en dat past bij de fase waarin diegene zich bevindt (oriënteren, overwegen of besluiten);
  • Het zorgen voor verse content, zodat dezelfde advertenties niet te lang lopen. Vernieuw! De irritatiefactor wordt namelijk groter wanneer iemand continu dezelfde advertentie voorbij ziet komen in zijn tijdlijn.

De inzet van social advertising kan zorgen voor meer relevante websitebezoeken, conversies, leads in je marketingautomation-systeem en uiteindelijk klanten.

Wil jij je content- en inbound marketing versterken met SEO, SEA en social advertising en op die manier meer relevante leads binnenhalen? Dan help ik je graag verder! Neem vrijblijvend contact met mij op om te kijken wat we voor elkaar kunnen betekenen.

ContentCoyote – Carmen Bijsterveld
Freelance inbound marketeer
E: carmen@contentcoyote.nl
T: 06 – 13 32 46 76