skip to Main Content

Lekker authentiek blijven

Zoals onze eigen Willem-Alexander, ik bedoel LuckyTV’s Willy, het in 2013 al zo mooi zei: “Het is belangrijk dat je authentiek blijft. Dat je jezelf bent. Ik ben geen nummer.” Je kunt me zeggen wat je wilt, maar die kerel heeft er kijk op!

Bedrijven met een eigen identiteit, die niet altijd alleen maar binnen de ‘standaard’-lijntjes kleuren, vallen op. Zo krijgen (potentiële) klanten een gevoel bij je organisatie. En wanneer dat gevoel positief is, dan zorgt dat al snel voor een sterke betrokkenheid en een toename van klanten die vaker bij jou terugkomen voor nieuwe aankopen. Is het gevoel negatief, omdat je identiteit bepaalde personen niet bevalt? Jammer dan. Maar heb je geen identiteit en verdwijn je – met je sociaal correcte, bescheiden en onopvallende aanwezigheid – in de massa? Dan steek je nooit met je kop boven dat maaiveld uit en zullen klanten je minder goed onthouden, laat staan terugkomen.

Wat is je bedrijfsidentiteit?

Je bedrijfsidentiteit moet aan twee voorwaarden voldoen: het moet oprecht en consistent zijn. En in mijn optiek voldoe je automatisch al aan dat tweede, wanneer je aan de eerste voorwaarde voldoet.

Oprecht
Je externe identiteit moet gelijk zijn aan je interne identiteit. Wat je naar buiten uitstraalt of wilt uitstralen, moet je intern al zijn. Het moet dus overeenkomen met je bedrijfsvoering, bedrijfscultuur en met het karakter van de medewerkers (denk aan het aannamebeleid). Je gaat compleet de plank misslaan als je online iets wilt uitstralen dat compleet niet past bij je organisatie. De bekende, altijd betrouwbare, zakelijke en formele autoverkoper die online ineens jolig gaat doen en er woordgrap na woordgrap uit smijt? Dat gaat niet werken. Men vindt het niet passen bij het beeld dat men al bij je heeft en het komt geveinsd en daarom niet geloofwaardig over.

Consistent
Wanneer je externe en interne bedrijfsidentiteit op elkaar afgestemd is, dan moet het een fluitje van een cent zijn om dit ook in je online communicatie door te voeren. Je doet immers wat je ook daadwerkelijk bent! Consistentie is daarbij belangrijk. En daarvan zal ik onderstaand een paar voorbeelden geven.

Gluren bij de buren

Voorbeelden spreken tot de verbeelding, dus waarom niet even over de schutting kijken naar duidelijke en aanwezige identiteiten? Let op: deze selectie is dus persoonlijk. Jij kunt de identiteit van deze bedrijven natuurlijk helemaal niks vinden, maar dat is de kracht én het gevaar van een duidelijke identiteit!

1. Coolblue

Doet alles voor een glimlach. Maar dat zeggen ze niet alleen, ze handelen er ook naar. Hun identiteit is jong, sympathiek, vlot, gevat en klantvriendelijk. En uit alles wat ze doen, blijkt dit ook.

Echte klantvriendelijkheid
Gaat er iets mis? Dan zijn ze niet te beroerd een leuk goedmakertje op te sturen.

Gevatte webcare
Scroll even door de tijdlijn van Coolblue op hun social media en gegarandeerd dat het zo nu en dan je mondhoeken omhoog haalt. Ze zijn klantgericht en vriendelijk, maar ook gevat en hebben een beste lading humor in huis.

*Voor de kenners van bob de huisbaas onder ons.

Praktisch nut en complete ongein
Heb je een product gekocht? Dan is het fijn als je er alles uit kunt halen wat erin zit. Dat snapt Coolblue, dus hebben ze productvideo’s, zodat je precies weet wat je allemaal kunt met je nieuwe gadget. Maar Coolblue gaat nog verder; ze filmen en vloggen er namelijk wat af. Over het leven (en pranks) op kantoor of in de bezorgservice, handige life hacks en alles wat je je maar kunt bedenken. En je menselijkheid en humor tonen met wat flinke bloopers, brengt natuurlijk ook een glimlach op je gezicht.

2. Zwarte Cross

“Wij van WC-eend…” Ja, ik werk zo’n 2,5 jaar als marketeer voor de Zwarte Cross en ja, onderdeel van mijn functie is ook social media en webcare. Toch ga ik hier schaamteloze identiteits-promotie maken voor de Zwarte Cross. Want een sterke identiteit: dat heeft de Zwarte Cross. Alles draait om het hebben van een mooi feestje met veel diversiteit, humor (grenzen opzoeken), zelfspot en zo min mogelijk gezeik. Behoor je tot de langetenen-generatie, dan ben je hier aan het verkeerde adres. En dat merk je op zowel het festival, als het hele jaar door op social media.

Ludieke borden op het festivalterrein
Overal op het festivalterrein zijn – naast het programma vol muziek, theater, stunts en motorcross – honderden ‘ludieke borden’ te vinden. En bij het verzinnen van die borden, wordt geen gas terug genomen.


*Deze hebben een prachtig plaatsje naast Gaycafé ‘De Kast’.


*Jovink is de band waar twee organisatoren van de Zwarte Cross in speelden.


*Op deze foto zie je één van de directieleden van het festival.

En de Zwarte Cross online?
Net zo gevat, nuchter, de-grens-opzoekend en zo nu en dan met opzet knullig. Dat laatste vooral wanneer Jos voor het toetsenbord zit.


*Wanneer de festivaldirectrice op leeftijd, Tante Rikie, zelf even ingrijpt.

Daarnaast gooit de Zwarte Cross graag zo nu en dan zelf even wat olie op het vuur.

Maar natuurlijk vat niet iedereen zo’n grapje.

Els snapt wel dat het leven niet altijd zo moeilijk hoeft te zijn.

En een knappe, goed voor de camera presterende festivaldirectrice moet natuurlijk wel ingezet worden voor een parodie op een classic internetgekkie-fragment.

3. Chocomel

Lekker gevat, schuwt geen dubbelzinnigheid, speelt sterk in op de actualiteit en weet op één of andere manier altijd je zin in een kopje chocolademelk te versterken. Een paar voorbeelden, oordeel zelf maar.

Schuwt geen dubbelzinnigheid

Actueel

Gevat

Wil je eens sparren over je bedrijfsidentiteit, hoe dit online goed tot uiting kan komen en welke stappen je moet ondernemen om gezien te worden? Neem dan eens vrijblijvend contact met mij op!