skip to Main Content

“1 kamer beschikbaar. 10 anderen bekijken deze pagina.” Herken jij beïnvloedingstactieken?

Dat de supermarkt een uitgekiende formule heeft om ervoor te zorgen dat jij niet met een winkelmandje maar met twee volle winkelwagens de deur uitloopt, is ondertussen iedereen wel bekend. Maar ook online word je continu beïnvloed. De ene online beïnvloedings-tactiek is wat subtieler dan de ander. Beter gezegd: soms zijn de tactieken opzichtig en bloedirritant. Toch werkt het, opzichtig of niet. In deze blog vind je zes voorbeelden van – subtiele en minder subtiele – online beïnvloeding, gebaseerd op de beïnvloedingsprincipes van de psycholoog Cialdini.

1. “Hier heeft u een how-to-use-video voor uw zojuist aangeschafte afstandsbediening met handverwarmingsfunctionaliteit. Heeft u vragen? Uw consultant Kees staat voor u klaar om ze te beantwoorden. En hier heeft u alvast een kortingscode, voor uw volgende aankoop.”

Wederkerigheid. Het principe van weggeven en terugkrijgen. Je krijgt bruikbare content, extra service of korting en bent daardoor geneigd om iets terug te doen. Denk aan een online review of een nieuwe aankoop.

2. “345 mensen hebben deze handgehaakte doorvliegklamboe al gekocht. Zij beoordeelden dit product met een 8.7 gemiddeld.”

Sociale consensus. Als anderen je al voor gingen én ze waren positief over het product of de dienst, dan is de kans groter dat je overstag gaat dan wanneer deze informatie er niet bij gegeven wordt.

3. “Deze awardwinnende webshop heeft 4 keurmerken en staat in de favorietenlijst van Arnold Schwarzenegger, Paul McCartney en Boerin Bertie.”

Autoriteit. Awards gewonnen, keurmerkjes staan netjes in de footer, nominaties voor het één en ander… Die zal wel betrouwbaar zijn!

4. “Er is nog 1 kamer beschikbaar. 10 anderen bekijken deze pagina op dit moment.”

Schaarste. Iedereen die wel eens een hotel of appartement geboekt heeft op een populaire boekingssite, heeft dit al eens gezien en heeft misschien ook al wel eens die druk gevoeld om dat appartement dan maar snel te boeken. Zelfs al heb je het sterke vermoeden dat die meldingen nep zijn. Want stel dat ‘ie morgen toch echt weg is!? Het gevoel van schaarste en bang zijn iets mis te lopen, zorgt ervoor dat mensen iets willen hebben en sneller overgaan tot de aankoop.

5. “Goed bezig! Nu alleen nog je afleveradres en betaling, dan heb je die hoogglans heggenschaar met ingebouwde bieropener morgen al in huis!”

Sympathie. Dit bestaat uit drie onderdelen: herkenbaarheid, complimenten en een gezamenlijk streven. Je herkent je in wat er geschreven wordt, je hebt een gezamenlijk streven en je krijgt een compliment voor iedere stap die je maakt, wat je motiveert om door te gaan. Bovenstaand voorbeeld laat zien hoe dit is toegepast op een bestelproces, wat zorgt voor minder afhaakmomenten. Er zijn natuurlijk verschillende toepassingen te bedenken, zo kan herkenbaarheid ook zitten in het gebruik van beeldmateriaal op een website.

6. “Eerder gaf u aan te werken bij Confettifabriek ‘SteevastSnipperdag’, mogen wij u vragen wat uw functie hier is?”

Consistentie. Mensen hebben de neiging het gedrag dat zij eerder vertoond hebben, door te zetten. Of zich te houden aan de woorden die zij eerder eens uitgesproken hebben. Daar wordt online handig gebruik van gemaakt. Wanneer je bij een eerste contactmoment 19 formuliervelden moet invullen, haak je meestal af. Maar wanneer er eerst wordt gevraagd om enkel een naam en e-mailadres, ligt die drempel lager. Krijg je in een vervolgstap of -mail een vraag over je functie (in ruil voor iets dat jou voordeel oplevert), dan zal je eerder geneigd zijn om hier alsnog antwoord op te geven. Je hebt immers al eerder iets ingevuld voor dit bedrijf… Ga je stap voor stap – voorzichtig – dieper een proces in, dan zal je minder snel geneigd zijn hier weer uit te stappen.

ContentCoyote – Carmen Bijsterveld
Freelance inbound marketeer
E: carmen@contentcoyote.nl
T: 06 – 13 32 46 76