skip to Main Content

Van klant tot ambassadeur: de vierde fase van de buyer journey

Oriënteren, overwegen en beslissen: over deze drie fasen van inbound marketing wordt veel gesproken en geschreven. Zodra je jouw warme lead hebt geconverteerd tot klant is het doel behaald, toch? Ja, wel als het je doel is dat deze persoon één aankoop doet en vervolgens niet meer betrokken is bij je bedrijf. Maar heb je niet liever een klant die betrokken blijft? Die positieve mond-tot-mond-reclame verspreidt over jouw organisatie? Die niet eens zal kijken naar de concurrent als hij iets nieuws nodig heeft, maar meteen bij jou aanklopt? Dan wordt het tijd om aandacht te besteden aan de vierde fase van de buyer journey: binden. Hoe maak je van je klant een ambassadeur voor je bedrijf? Vijf tips lees je in deze blog.

1. Zorg ervoor dat je klant succes heeft met jouw product of dienst

Na de verkoop van je product of dienst is er nog een heleboel winst te behalen. Help je klant er het maximale uit te halen, want dan zal hij positiever zijn over jouw bedrijf en sneller geneigd zijn jou aan te raden bij bekenden. Stuur je klant dus opvolgcontent die hem helpt optimaal succes te hebben met zijn aankoop. Denk daarbij aan video-tutorials, een blog met vijf tips over hoe je het product ten volle benut, een e-book met drie klantverhalen over hoe het product hen vooruit heeft geholpen, etc.

2. Blijf de klant voorzien van relevante content

Naast de tips over het optimale gebruik van je product of dienst, kun je de klant natuurlijk ook blijven voorzien van andere interessante content. Als je een marketingautomation-systeem hebt, dan weet je precies waarin de klant geïnteresseerd is. Stuur hem via e-mail informatie toe over deze thema’s, met tips waar hij direct al iets mee kan. De klant zal deze service waarderen, ziet jou als een thought leader in de markt en zal bij de overweging voor een nieuwe aankoop eerder bij jou aankloppen dan bij een concurrent. Zo kun je meer halen uit je bestaande klantendatabase.

3. Wees actueel, proactief en attent

Is je klant jarig? Stuur diegene een attente mail of een leuk kleinigheidje. Loopt het servicecontract van je klant binnenkort af? Herinner diegene eraan en zet alvast zijn opties op een rijtje. Is er een update uitgekomen op zijn product? Vertel diegene erover en maak een speciale aanbieding. Is er sprake van een storing in je dienst? Houd de klant zelf actief op de hoogte en laat weten wanneer (er verwacht wordt dat) het opgelost is.

4. Zorg voor snelle en goede hulp via webcare of helpdesk

Van een kastje-naar-de-muur-verhaal is nog nooit iemand vrolijk geworden. Zorg er daarom voor dat wanneer je klant een vraag aan jou heeft, hij overal goed en consistent geholpen wordt. Dat betekent dat het niet uit moet maken of diegene contact opneemt via Facebook, Instagram, je chatbot, Twitter, de telefonische helpdesk of e-mail. Overal krijgt hij snel een juist antwoord, die niet mag verschillen per kanaal.

5. Vraag eens om feedback en luister naar de klant

Hoe bevalt jouw product of dienst en het contact met jouw organisatie nou echt? Waar kan er geoptimaliseerd worden? Als het gaat om de klantervaring, dan is er geen betere manier om hierachter te komen dan ernaar te vragen. Niet alleen word je hier zelf wijzer van en kom je erachter waar je jouw organisatie nog kunt verbeteren, maar de klant zal het ook prettig vinden dat er echt naar hem geluisterd wordt en dat zijn mening wordt gewaardeerd. Ook kun je klanten die erg positief over jou zijn, eens vragen om online een review achter te laten. Wanneer jij iets voor hen doet, zoals hen voorzien van goede content en hen helpen het beste uit je product of dienst te halen, dan zijn zij geneigd eerder iets voor jou terug te doen. En een review zegt een potentiële klant meer dan 1000 van jouw eigen woorden!

Wil je niet alleen je leads converteren tot klant, maar ook van je klanten echte ambassadeurs maken? Neem vrijblijvend contact met mij op om te kijken wat we voor elkaar kunnen betekenen.

ContentCoyote – Carmen Bijsterveld
Freelance inbound marketeer
E: carmen@contentcoyote.nl
T: 06 – 13 32 46 76