skip to Main Content

Inbound marketing: een kwestie van de lange adem

Ja, ik beweer dat je met inbound marketing snel resultaten kunt behalen. En ik beweer ook dat veel inboundmarketing-bureaus veel te veel geld vragen voor een veel te lange onderzoeksperiode, waardoor zij pas na een half jaar een keer beginnen met de eerste stukken content van de inboundmarketing-strategie. Duurt lang, hoeft niet!

Toch wil ik het even nuanceren. Ik ben namelijk ook van mening dat inbound marketing uiteindelijk gaat om een langetermijnstrategie. Ook al kun je snel resultaten behalen, inbound marketing gaat om zichtbaar zijn online en een band opbouwen met je (potentiële) klant. En dat kost tijd.

Snelle resultaten

Over het algemeen zit niemand er echt op te wachten om veel te investeren in iets waarvan je nog maar moet zien of je daar over een half jaar tot een jaar concrete resultaten mee gaat behalen. En met concrete resultaten bedoel ik natuurlijk relevante leads. Daarom is het handig om klein te beginnen. Nadat je je strategie hebt opgezet, inclusief je buyer persona en de buyer journey voor je specifieke campagne, start je met de eerste stukken content voor de eerste fase van de buyer journey: de oriëntatiefase. Dit is laagdrempelige content, bedoeld om veel relevante leads binnen te halen die op zoek zijn naar informatie over hun uitdaging. De uitdaging waar jij hen bij kunt helpen.

Je zet een mooie SEO-geoptimaliseerde landingspagina op, met goede content en een aantrekkelijke download. Vervolgens probeer je dit, met online marketing, onder de aandacht te brengen bij een heel specifiek geselecteerde doelgroep (je buyer persona). De leads op deze content in de eerste fase zullen binnendruppelen. Ondertussen heb jij de tijd om aan de slag te gaan met de content in de volgende fasen, om deze lead na het eerste contactmoment via bijv. e-mail te kunnen voorzien van meer content die voor hem relevant is. Zo probeer je de ‘koude’ lead na een eerste contactmoment ‘op te warmen’ tot een Sales Qualified Lead.

Langetermijnstrategie

Ondanks dat je, zoals bovenstaand te lezen is, snel resultaten kunt behalen, is inbound marketing een langetermijnvisie. Ja, je kunt snel relevante leads binnenhalen met gerichte advertising (online marketing), maar het is de bedoeling dat een campagne lang online blijft en ook organisch (niet-betaald) leads gaat opleveren. Waarom draait inbound marketing om de lange adem?

  • Google moet nieuwe websites en nieuwe (landings)pagina’s in websites indexeren voordat deze zichtbaar worden in de zoekresultaten. Daar gaat een tijdje overheen. Zodra deze pagina geïndexeerd is, zal hij hoger scoren naarmate er meer bezoek naartoe gaat. Het duurt dus even voordat je organische bereik optimaal is en er een organische stroom aan nieuwe leads op gang komt.
  • Wanneer je de content in alle fasen gecreëerd hebt, alles draait in je marketingautomation-systeem en het proces van ‘koude lead’ tot ‘SQL’ opgezet is, zal je moeten optimaliseren. Is het percentage niet hoog genoeg van mensen die van de oriëntatiefase overgaan naar de overwegingsfase? Of is het aantal conversies op je landingspagina te laag? Worden er te weinig ‘koude’ leads omgezet in SQL’s voor de sales-afdeling? Of is de sales-afdeling aan het bellen en blijken de leads toch niet zo relevant te zijn als gedacht? Alles gaat om het analyseren en optimaliseren!
  • Om een campagne succesvol te maken en leads te blijven genereren, zal je je content moeten blijven verversen. Zo blijft Google je ook interessant vinden en scoor je hoog in de zoekresultaten. Dat betekent dat je zo nu en dan je campagne moet aanvullen met een nieuwe blog of een nieuwe interessante download. Zo haal je meer uit je bestaande campagne.

Snelle resultaten én een langetermijnstrategie gaan dus samen. Wil je het eens proberen met een campagne en hierbij mijn hulp inschakelen? Laat dan vrijblijvend even een berichtje achter.

ContentCoyote – Carmen Bijsterveld
Freelance inbound marketeer
E: carmen@contentcoyote.nl
T: 06 – 13 32 46 76