skip to Main Content

Inbound, content- en online marketing: de verschillen

Deze blog schreef ik in 2017 en is geplaatst op contentmarketingmanagement.nl. Nog steeds relevant! 

Vaak worden termen als ‘inbound marketing’, ‘online marketing’ en ‘contentmarketing’ op één hoop gegooid of met elkaar verward. Onterecht, want ook al hebben deze termen veel met elkaar te maken, ze zijn toch compleet verschillend. Hoe verhouden deze marketingtechnieken zich tot elkaar?

Inbound marketing

U zou inbound marketing kunnen zien als de paraplu waaronder content en online marketing vallen. Gaat u aan de slag met een geïntegreerde aanpak van verschillende marketingmethoden, met als doel onbekende websitebezoekers met behulp van relevante content om te zetten tot concrete leads, dan hebben we het over inbound marketing. Daarbij gaat u aan de slag met buyer persona(‘s), buyer journey(s), relevante content, marketing automation software en online marketing. Content marketing en online marketing zijn dus een belangrijk onderdeel van uw inbound-strategie.

Contentmarketing

Deze strategie staat of valt met de kwaliteit van uw webteksten, video’s, blogs, infographics, e-books en whitepapers. Aangezien 70% van een aankoopbeslissing al online gemaakt wordt, dus voordat men contact met u opneemt over uw product of dienst, is het belangrijk uw meerwaarde en leiderschap online al te belichten. Twee zaken zijn belangrijk bij uw content-strategie, namelijk de inhoud en de verspreiding.

De inhoud moet aansluiten op wat uw lezer wil weten. Hij zoekt naar antwoorden op zijn vraag of uitdaging. U biedt die antwoorden in uw specialisatie-gebied. Vergeet daarbij even uw product of dienst, maar creëer content (blogs, e-books, video’s) waar uw potentiële klant echt iets aan heeft. Geef hem alvast handvatten waarmee hij aan de slag kan en laat zien dat u hem begrijpt. Zo profiteert u van ‘thought leadership’. Wanneer men online ziet dat u expert bent in uw vakgebied en u mensen echt wilt helpen, zal men eerder geneigd zijn ook bij u te kopen.

Bij de verspreiding gaat het erom dat u de content die u gemaakt hebt, zoals e-books, whitepapers, infographics, blogs en video’s, op het juiste moment, via het juiste kanaal en bij de juiste persoon aanbiedt. Zorg er daarom voor dat uw content goed vindbaar is, met behulp van uw eigen nieuwsbrieven, socialmedia-kanalen en door de inzet van zoekmachine-optimalisatie van uw website (SEO) en online marketing.

Marketing automation

Is uw content gereed en kunt u uw blogs, e-books, whitepapers, infographics en video’s plaatsen op uw website, dan kunt u hiermee concrete leads genereren. Dat doet u met behulp van marketing automation software, waarmee u onder andere:

  • Formulieren aanmaakt, die een lead op uw website moet invullen om bijv. een e-book of whitepaper te downloaden;
  • Geautomatiseerde en gepersonaliseerde e-mails maakt, die direct verstuurd worden nadat men een formulier invult;
  • Workflows maakt, waarmee u een lead geautomatiseerd en op regelmatige basis kunt blijven voorzien van content die voor hem wellicht relevant is;
  • Het gedrag van uw leads bekijkt. Wat heeft uw lead gedownload, welke e-mails heeft hij geopend, welke pagina’s heeft hij bekeken?;
  • Uw leads kunt ‘scoren’, op basis van de activiteit die hij online getoond heeft. Wanneer is hij klaar om door uw sales gebeld te worden?

Online marketing

Wanneer uw (campagne-)website gevuld is met relevante content, interessante downloads en alles draait op de juiste marketing automation software, dan kunt u met online marketing direct relevante bezoekers naar uw content genereren. Online marketing omvat onder andere de zoekmachine-optimalisatie (SEO), Google Advertising (SEA), e-mailmarketing en social advertising.

SEO (Search Engine Optimisation) en SEA (Search Engine Advertising) worden vaak in één adem genoemd, maar zijn toch echt verschillend. SEO betekent dat u uw website optimaliseert op content en keywords, zodat u in zoekmachines op bepaalde termen goed gevonden wordt. SEA betekent dat u betaalt voor advertenties op Google. Zo komt u helemaal bovenaan te staan in de resultaten als er gezocht wordt op combinaties van bepaalde zoekwoorden. Deze advertenties worden in de advertising-omgeving van Google gecreëerd.

Een andere optie om meer traffic naar uw content te genereren, is door te adverteren op social media. Zo kunt u op LinkedIn gebruikmaken van Sponsored Updates, waarbij u met uw update direct in de tijdlijn van de doelgroep komt die u heel specifiek kunt definiëren. Zo kunt u bijvoorbeeld een e-book promoten. Ook Twitter en Facebook bieden, net als LinkedIn, deze mogelijkheden. U kunt betalen per click op een social advertentie, of betalen voor een bepaald aantal vertoningen. Het marketingdoel bepaalt waar u het beste voor kunt kiezen.