"Onze websitebezoeken moeten flink omhoog", "we hebben te weinig content, we moeten meer maken", "deze campagne levert niet genoeg leads op"... Uitspraken waar iets gruwelijk mis mee is. Waarom?
Waarom jouw doelgroep liever panda-filmpjes kijkt dan jouw content leest
Je slooft je uit op je content maar het wordt – naar jouw mening – niet goed gelezen. Of niet door de juiste personen. Wat kan er misgaan? We bekijken het even vanuit het perspectief van de lezer. Op basis daarvan geef ik je 5 tips voor betere content!
1. Je hebt je als een ware Conor McGregor door de eerste alinea gestreden en je weet nog steeds niet wat je gaat lezen.
“You never get a second chance for a first impression,” zei een wijze boer uit Boer Zoekt Vrouw ooit. Klopt. In de eerste paar regels van je content moet duidelijk worden waarom jouw doelgroep het moet lezen. Wat voor inzichten ga je weggeven? Hoe wordt hun leven beter na het lezen van jouw blog/e-book/whitepaper/etc.? Is dat niet direct duidelijk, dan is de afhaakkans vrij groot.
2. Bij de eerste oogopslag zie je zo’n enorme brij aan letters dat je de moed opgeeft en maar weer panda-filmpjes gaat kijken.
We krijgen continu zo veel content voorgeschoteld, dat we keuzes moeten maken. Ziet de tekst er als een onleesbare brok balkenbrij uit? Dan haakt de lezer sneller af dan een brei(st)er op steroïden. Zorg voor overzichtelijkheid. Denk aan alinea’s, koppen en subkoppen. Maar ook aan het mobielvriendelijk maken van je pagina. 45% van het verkeer op mijn website is mobiel, wanneer mijn website niet responsive zou zijn, dan zou ik deze bezoekers stuk voor stuk direct kwijtraken.
3. Halverwege het artikel realiseer je je pas: “Hè shit, dit is helemaal niet voor mij geschreven.”
Je bepaalt vooraf voor wie je jouw content schrijft en houdt dit in gedachten. Wanneer je van de directeur naar de IT-manager naar de conciërge springt in je tekst, zal geen van de drie zich aangesproken voelen. Focus je op één doelgroep. Heb je er meerdere? Schrijf dan meerdere teksten en zorg ervoor dat deze bij de juiste doelgroepen onder de aandacht gebracht worden.
4. De directeur van de gehaktballenfabriek vertelt over de kracht van zijn welgevormde gehaktbal.
Dat je directeur trots is op zijn bedrijf, product of dienst dat lijkt me nogal wiedes. Anders zit er iets fundamenteel fout in de organisatie. Het maakt veel meer indruk wanneer een klant vertelt waarom die gehaktbal behoort tot zijn of haar vaste avondsnack-ritueel. Of als degene die ook daadwerkelijk de gehaktballen staat te draaien op de werkvloer, vertelt waarom hij dat met passie doet voor deze specifieke organisatie. Zorg ervoor dat de content betrouwbaar en geloofwaardig overkomt. Het helpt enorm als de lezer/kijker zich kan verplaatsen in de persoon die centraal staat in de content.
5. 404 – content never nooit gevonden.
Je content staat online, maar bereikt geen lezers. Of niet de gewenste lezers. Dat is nogal zonde van de tijd die je erin stopt. Zorg er daarom voor dat je content SEO-geoptimaliseerd is, dus dat het goed gevonden wordt in zoekmachines. Denk bijvoorbeeld goed na over de keywords (op welke termen zal men zoeken om bij jouw content uit te komen?), verwerk deze in de tekst en in de alt-tags van je afbeeldingen. Publiceer je content op social media en vraag bekenden, medewerkers of tevreden klanten om het te delen – mits het relevant is voor hen en hun netwerk. Mocht je wat budget hebben, promoot dan je content via Google Ads of social advertising en bereik op die manier precies die doelgroep die je voor ogen hebt.
Hulp nodig bij het maken van die content die wel gevonden en gelezen wordt door de juiste personen? Ik ben slechts één berichtje van je verwijderd.
ContentCoyote – Carmen Bijsterveld
Freelance inbound marketeer
E: carmen@contentcoyote.nl
T: 06 – 13 32 46 76