"Onze websitebezoeken moeten flink omhoog", "we hebben te weinig content, we moeten meer maken", "deze campagne levert niet genoeg leads op"... Uitspraken waar iets gruwelijk mis mee is. Waarom?
Marketing automation: welk systeem kies je?
SPOILER: na het lezen van deze blog komt er voor jou geen kant-en-klare keuze voor een bepaald systeem uitrollen. Wel vertel ik je waar je goed op moet letten, zodat je niet in de vele valkuilen trapt als het gaat om de keuze voor marketing automation software. Drie tips, gratis. Uit de goedheid van mijn hart.
1. Laat je niks wijsmaken en start bij je eigen behoeften
Een vlotte babbel die jou achterlaat met een triest ogende, lege portemonnee: trap er niet in. Veel dure marketingbureaus en grote marketingautomation-aanbieders denken precies te weten waar jij voor moet kiezen en proberen je te beïnvloeden. Meestal heel toevallig richting de keuze die hen het beste uitkomt. Laat je niet misleiden! Ga uit van je eigen behoeften en als je je laat adviseren, laat het dan doen door een onafhankelijke partij. Wat wil je kunnen met het systeem? De meest gewilde functionaliteiten zijn vaak:
- Leads in het systeem krijgen m.b.v. formulieren;
- Landingspagina’s met call-to-actions maken;
- E-mails maken;
- Buyer persona’s invoeren;
- Workflows creëren om de leads automatisch, o.b.v. regels en de buyer journey, te blijven voorzien van relevante content;
- Lead scoring: op basis van het gedrag van de lead een score aan deze persoon kunnen hangen. Hoe koud/warm is hij? En wanneer is hij klaar voor sales?
- Analytics: bekijk je ‘onbekende’ websitebezoekers, je daadwerkelijke leads, de pagina’s van je website die zij bekeken hebben, de e-mails die zij geopend hebben, de links die zij daarin aangeklikt hebben en meer.
- Socialmedia-beheer: sommige MA-systemen maken het mogelijk om in hun omgeving al je social media bij te houden en in te plannen.
Denk goed na over wat je nodig hebt en waar je wilt beginnen. Denk ook aan de toekomst: sommige MA-systemen worden al snel duurder als het aantal ‘subscribers’ (= leads in je systeem) groeit.
2. Duurder is niet altijd beter
Dat is overigens een understatement. In de jaren dat ik voor organisaties met marketing automation heb gewerkt, is mij opgevallen dat hoe duurder de tool is, hoe ingewikkelder het wordt. Op diverse vlakken:
- De pricing is onduidelijk. Welk soort licentie heb je nou precies nodig? Hoeveel subscribers zitten daarbij inbegrepen? Zit daar wel socialmedia-beheer bij in, of komen daar extra kosten bij? Uiteindelijk blijkt de tool een heleboel extra geld te kosten (licenties stapelen) voordat het echt naar wens is.
- De functionaliteiten zijn lang niet zo gebruiksvriendelijk als in goedkopere tools. Jazeker, je kunt er een heleboel mee en het is zo flexibel als wat. Maar daar heb je dan ook een programmeur, grafisch designer én copywriter/marketeer bij nodig. Prima, als je daar het geld voor hebt. Trek de portemonnee maar voor personeelskosten. Dit terwijl een goedkopere tool vaak zo gebruiksvriendelijk is (standaardisering is niet per se een vies woord) dat een beetje marketeer er zelf mee uit de voeten kan, zonder al te veel HTML-kennis nodig te hebben.
- Het inrichten van een campagne in het systeem duurt langer. De tool is immers complexer. Dat betekent een langere doorlooptijd voor de ontwikkeling van je campagne, dus langer wachten op je leads en een langere terugverdientijd.
3. Start niet te vroeg
Ook dit is een klassieke vergissing. Een duur inboundmarketingbureau dat continu met lastige termen smijt, heeft je precies verteld welk MA-systeem bij je past en zal dit wel even voor je regelen (vaak zijn zij partner van die software en krijgen ze hier een commissie voor). Ze hebben een mooi traject voor je opgezet, waarbij ze eerst een half jaar in je organisatie en daarbuiten onderzoek zullen doen naar je cultuur, USP’s, buyer persona’s en buyer journeys. Daarna zullen ze aan contentcreatie gaan beginnen. Maar ondertussen hebben ze al wel even de licentie voor je geregeld! Waarom!? Er is nog geen content, wat de vereiste is om leads te kunnen genereren. Er zullen dus nog geen leads binnenkomen. Je licentie staat daar zolang stof te verzamelen terwijl je er wel voor betaalt. Maanden achter elkaar! Kijk hiervoor uit.
Conclusie: kijk dus goed naar wat je écht nodig hebt in een tool en laat je niks aansmeren, zoek daar vervolgens een passend MA-systeem bij die dit biedt (en niet al die extra’s die je niet gebruikt maar wel betaalt), let goed op wat er bij de licentie inbegrepen zit en koop je licentie niet te vroeg. Zo’n marketingautomation-beest gaat immers pas functioneren als het voer krijgt, namelijk content! Ik ben ervan overtuigd dat met de juiste betaalbare marketing automation software, effectieve inbound marketing ook bereikbaar is voor kleinere organisaties.
Wil je hulp bij het maken van de keuze of bij het effectief werken met je marketing automation software? Als onafhankelijk freelancer (zonder MA-partners en commissie-afspraken) help ik je graag verder. Ook al heb ik, vanuit mijn verleden, ervaring met bepaalde (niet altijd even goedkope) MA-systemen: ik ben nergens aan gebonden, houd alle opties open en verken het complete veld! Ook de oplossingen voor de onderkant van de markt. Neem vrijblijvend contact met mij op om te kijken wat we voor elkaar kunnen betekenen.
ContentCoyote – Carmen Bijsterveld
Freelance inbound marketeer
E: carmen@contentcoyote.nl
T: 06 – 13 32 46 76