skip to Main Content

Moet ik starten met Accelerated Mobile Pages (AMP)?

Google zet volop in op ‘Mobile First’. Ondertussen is meer dan de helft van de websitebezoeken mobiel en Google wil dan ook dat websites hiervoor geoptimaliseerd zijn. Het is je misschien zelfs al opgevallen dat in een ‘Google Page Speed’-test de resultaten van de mobiele snelheid als eerste getoond worden. Desktop wordt als tweede tab getoond.

Daarom is er nu AMP: Accelerated Mobile Pages, een open-source initiatief van Google waarmee mobiele pagina’s sneller geladen worden. Het voordeel van AMP op je website? Google geeft je privileges, zoals bovenaan staan in de zoekresultaten met een bliksemschicht-symbooltje dat aangeeft dat je pagina snel laadt op een telefoon. Maar wat doet AMP nou precies en moet je hierop actie ondernemen?

Wat houdt AMP precies in?

Door het verminderen van de opsmuk op je pagina (minder HTML- en Javascript-code) en caching van je pagina’s bij Google, worden de pagina’s van je website sneller geladen op je telefoon. Van iedere pagina op je site krijg je een soort tweede, uitgeklede versie. In plaats van www.contentcoyote.nl/blog wordt bijvoorbeeld www.contentcoyote.nl/blog/amp getoond op je telefoon. Google geeft deze pagina’s extra aandacht in de zoekresultaten en positioneert er een bliksemschicht bij om aan te geven dat het snelle mobiele pagina’s zijn.

AMP voor WordPress

WordPress is een ontzettend populair CMS en uiteraard zijn er al plugins beschikbaar om AMP voor je website te gebruiken, zoals AMP voor WordPress. Natuurlijk heb ik gekeken of AMP en deze plugin interessant zijn voor mijn eigen website. Na een zorgvuldige afweging heb ik besloten om er (nog) niet mee te starten. Hieronder vertel ik waarom.

De voordelen van AMP

De snelheid van je mobiele website wordt geoptimaliseerd, wat uiteraard in goede aarde valt bij de mobiele gebruikers van de website. Daarnaast geeft Google je privileges in de zoekresultaten, waardoor het aantal bezoekers op je site wellicht omhoog gaat. Maar weegt dat op tegen de nadelen?

De nadelen van AMP

Identiteit en conversie
Doordat je pagina’s uitgekleed worden, blijft er weinig van je online identiteit meer over. Alle AMP-pagina’s gaan op elkaar lijken. Bovendien werken een aantal zaken, zoals formulieren, niet (goed) meer op mobiele pagina’s door de uitgeklede code. Wanneer je gaat voor conversies of een webshop hebt, is AMP dus (nog) geen goede optie.

Ads en SEO
Op het gebied van advertenties en SEO blijken er ook nog wat functionele problemen te zijn. Niet alle advertentiesoorten worden ondersteund en om de AMP-versies van je pagina’s te SEO-optimaliseren, heb je soms weer een extra plugin nodig, zoals Glue for Yoast SEO & AMP.

Caching
Google cachet jouw mobiele pagina’s, zodat zij dit razendsnel op kunnen halen (van hun eigen servers) voor jouw mobiele websitebezoekers. Maar is het dan nog wel je eigen content, of is het een gulle gift van jouw content aan Google? En gaan deze bezoeken dan niet ten koste van bezoeken die anders op je eigen pagina terecht zouden komen?

Opstartproblemen
Na het lezen van reviews op de beschikbare AMP plugins, viel me op dat er nog wat opstartproblemen zijn. Mensen die er niet uitkwamen met de plugin hadden bijvoorbeeld nog steeds problemen na deïnstallatie.

Geen garantie voor hogere ranking
De laadtijd van je mobiele pagina’s is slechts een factor in je Google-ranking. O.a. de kwaliteit van je content, de SEO-optimalisatie en keywords, de sitemap, alt-tags in afbeeldingen, een goed responsive design en het gebruik van de Search Console zijn zaken die nog steeds zwaar meewegen. Heb je je AMP goed in orde, dan wil dit dus nog steeds niet zeggen dat je bovenaan komt te staan.

Conclusie

Ik wacht nog wel eventjes met stappen ondernemen op het gebied van AMP! Het staat mij allemaal nog net iets te veel in de kinderschoenen. Natuurlijk moeten we deze ontwikkelingen in de gaten houden, aangezien mobiel surfgedrag enorm toeneemt. Maar de voordelen moeten wel opwegen tegen de nadelen en voor mijn gevoel is dat nog niet het geval.

Ben je geïnteresseerd in AMP en wil je een test case lezen? Dit artikel was voor mij erg verhelderend!

Wil je meer weten over de SEO-optimalisatie van je website en landing pages en andere tips over het versnellen van je website? Neem dan contact met mij op.