skip to Main Content

Marketingwoordenboek

Een klein beetje duiding in de wereld van lastige marketingtermen

Lead

Een onbekende websitebezoeker wordt een lead zodra deze persoon een formulier invult (om bijv. iets te downloaden) op je website. Hij/zij wordt op die manier opgenomen in het marketingautomation-systeem.

Lead nurturing

Zodra een nieuwe lead in je marketingautomation-systeem zit, kun je de lead ‘nurturen’ door deze persoon relevante content toe te blijven sturen om zo een band met diegene op te bouwen.

Lead scoring

Er wordt van alles bijgehouden over je lead, waaronder geopende emails, gelezen content en de websitebezoeken. Allemaal acties om je lead te ‘scoren’. Is de persoon erg betrokken en dus een warme lead? Of toont hij/zij weinig interesse?

Marketing Automation

Het systeem waarmee je je marketing automatiseert en je leads automatisch voorziet van content die relevant is voor hen op dat moment. Hierin zie je tevens de activiteiten en score van leads.

Buyer Persona

Wie is je ideale klant? Van wie kun jij, met jouw product of dienst, een probleem of uitdaging oplossen? Een buyer persona omvat zijn/haar functie, leeftijd, hobby’s, favoriete (media)kanalen, etc.

Buyer Journey

Een potentiële klant doorloopt drie fasen voordat hij klant wordt: 1- oriëntatie (meer informatie over de uitdaging), 2- overweging (welke oplossingen zijn er?), 3- beslissing (voor welke oplossing kies ik?). Dit is de buyer journey.

MQL

Een marketing qualified lead is een lead in je marketing automation software die voldoet aan je buyer persona. Het is dus je ideale klant, de persoon waarvoor je je content maakt en die persoon die je graag jouw klant wil maken.

SQL

Een sales qualified lead is een MQL die erg betrokken blijkt. Deze persoon toont dus veel interesse in je e-mails, e-books, blogs en bezoekt vaak je website. De sales-afdeling mag deze lead gaan bellen.

Call to action

Een call to action is een oproep tot actie. Denk aan een knop of link die naar een landingspagina verwijst of aan een oproep om een e-book te downloaden. Dit werkt alleen als de bezoeker de CTA relevant vindt.

Landingspagina

Een landingspagina is gemaakt voor je buyer persona. De content is op hem/haar afgestemd en er is een call to action op te vinden om de bezoeker te converteren naar lead. Denk aan bijv. het downloaden van een e-book.

Smarketing

Sales en marketing moeten op elkaar afgestemd zijn. Samen bepalen ze de buyer persona. Met behulp van marketing automation kan marketing de perfecte SQL’s opleveren aan de salesafdeling, die hen converteert tot klant.

ROI

De return on investment: hoeveel marketingbudget wordt er gespendeerd en hoeveel levert dit uiteindelijk op? Het is belangrijk om dit helder te hebben, zodat de relevantie van marketing aangetoond kan worden.